امن‌ترین نوع کیف پول ارزهای دیجیتالی "کیف پول سرد"

امن‌ترین نوع کیف پول ارزهای دیجیتالی

امن‌ترین نوع کیف پول ارزهای دیجیتالی "کیف پول سرد"


کیف پول ارز دیجیتال چیست؟


بسیاری از افراد هستند که از کیف پول ارز رمزگذاری شده (cryptocurrency wallet)  استفاده می‌کنند، اما درک درستی از نحوه عملکرد آن ندارند. این نوع کیف پول بر خلاف کیف‌های پول معمولی که درون جیب یا کیف‌مان قرار می‌دهیم، پولی را ذخیره نمی‌کنند. در واقع ارز دیجیتال (بر خلاف پول معمولی) در یک نقطه فیزیکی قرار ندارد، بلکه در لیستی بلندبالا از تراکنش‌های صورت گرفته که در اصطلاح بلاک چین نامیده می‌شود قرار دارد.

کیف پول ارز دیجیتال یک نرم‌افزار است که کلید عمومی و کلید خصوصی را ذخیره کرده و با بلاک چین‌های مختلف ارتباط برقرار می‌کند. به این ترتیب کاربر می‌تواند هر مقدار از ارز دیجیتال خود را برای کاربری دیگر ارسال و یا از او دریافت کند. امکان مشاهده مانده حساب از دیگر کارکردهای یک کیف پول ارز دیجیتال است. وقتی یک کاربر، بیت کوین یا هر نوع ارز دیجیتال دیگر را برای کاربری دیگر می‌فرستد، در واقع مالکیت آن را از کیف پول خود به نشانی کیف پول آن کاربر انتقال می‌دهد. برای اینکه این مقدار ارز دیجیتال جابجا شود، کلید خصوصی ذخیره شده باید با کلید عمومی ارز مذکور همخوانی داشته باشد. اگر کلید خصوصی و عمومی همخوانی داشت، موجودی کیف پول دریافت‌کننده افزایش و موجودی ارسال‌کننده کاهش می‌یابد و جابه‌جایی مذکور صورت می‌گیرد. اما هیچ پولی به صورت فیزیکی جابه‌جا نمی‌شود و این جابه‌جایی صرفا به صورت ثبت تراکنش بر روی بلاک چین و البته تغییر موجودی در دو کیف پول فرستنده و گیرنده صورت می‌گیرد.


انواع کیف پول ارز دیجیتالی


همه کیف ها به دو نوع گرم یا سرد طبقه بندی می شوند.نوع اولی به اینترنت متصل و آنلاین است که به آن کیف پول “گرم” گفته می شود. دومین نوع کلی کیف پول  مانند کاغذ یا فلش که مشخصات کیف پول (یعنی جزئیات کلید خصوصی/ عمومی) در آن ذخیره می شود ، به اینترنت متصل نیست و آفلاین است که به آن کیف پول “سرد” (Cold Wallet) گفته می شود.

کیف پول های وب یک نوع کیف پول گرم است که این کیف پول‌ها معمولا کمترین سطح امنیت ذخیره ارزهای دیجیتالی را دارند، چرا که شما به کلید خصوصی دسترسی ندارید. به بیان ساده، شما فقط از یک نفر درخواست می‌کنید که این ارزها را برایتان نگه دارد.

این کیف پول‌ها بیشتر در معرض خطر هکرها قرار دارند، چرا که روزنه‌های امنیتی بسیار زیادی دارند. هم از طرف سایت ارائه دهنده خدمات کیف پول و هم از طرف سیستم شما هکر ها کیف پول های گرم را راحت تر میتوانند هک کنند.

افرادی که دارای ارز دیجیتال هستند مقدار کمی از آن را در کیف پول گرم نگهداری میکنند و مقدار بیشتر را در کیف پول سرد نگهداری میکنند. پس شما هم اشتباه تازه کارها رو انجام ندهید و ارزهای خود را در کیف پول وب نگهداری نکنید. بهترین گزینه استفاده از کیف پول سرد است.


تفاوت کیف پول سرد و گرم چیست؟


1.ساده ترین راه برای توصیف تفاوت میان کیف پول سرد و گرم یکی از این موارد است:

2.کیف پول های گرم به اینترنت متصل می شوند در حالی که کیف پول های سرد آفلاین هستن.

3.کیف پول های گرم هر لحظه می شود چک کرد در حالی که کیف پول های سرد شبیه دفترچه حساب پس انداز هستند.

4.افرادی که دارای ارز دیجیتال هستند مقدار کمی از آن را در کیف پول گرم نگهداری میکنند و مقدار بیشتر را در کیف پول سرد نگهداری میکنند. چون هکرها نمی توانند کیف پول سرد را هک کنند.


نمونه‌هایی از ذخیره‌سازی سرد، کیف پول‌های سخت‌افزاری، کیف پول‌های کاغذی و کیف پول‌های ذهنی هستند:


کیف پول‌ کاغذی (Paper)

کیف پول‌های کاغذی تنها قطعه‌ای از کاغذ هستند که کلید خصوصی یا “Mnemonic” بر روی آن نوشته شده است. با نگهداری کلید خصوصی بر روی قطعه‌ای از کاغذ، تنها هر کسی که بتواند به شکل فیزیکی به آن کاغذ دسترسی پیدا کند می‌تواند ارز دیجیتالی شما را به سرقت ببرد. کیف پول های کاغذی چندان امن هم نیستند، کاغذ می تواند یک روز آتش بگیرد؛ یا اینکه خیس شود. به هر حال کیف پول‌های کاغذی به راحتی از بین می‌روند و بنابراین توصیه می‌شود چند کپی از آن تهیه کنید تا اگر یکی از آنها از بین برود، بتوان ارز دیجیتالی مورد نظر را بازیابی کرد.


کیف پول سخت‌افزاری (Hardware) 

شکل بعدی ذخیره‌سازی سرد، کیف پول سخت‌افزاری است. این کیف پول‌ها، دستگاه‌های فیزیکی هستند که کلید خصوصی شما را ذخیره می‌کنند، به شکلی که حتی اگر دستگاه شما در معرض خطر بد افزارها باشد هک نخواهد شد. این دستگاه‌ها را می‌توانید با رایانه‌های عمومی که به آنها اطمینان ندارید استفاده کنید. بسیاری از کیف پول‌های سخت‌افزاری در هنگامی که دستگاه مفقود می‌شود یا دزدیده می‌شود، یک پشتیبان از Mnemonic کیف پول ایجاد می‌کنند.

برای ارسال بیت‌کوین‌هایی که در یک کیف پول سخت‌افزاری قرار دارند، باید سخت‌افزار مربوطه را به همراه داشته باشید و آن را به یک کامپیوتر متصل کنید و از نوعی وب سایت برای دسترسی و کنترل کیف پول‌تان استفاده کنید. کیف پول‌های سخت‌افزاری ترکیبی بهینه از ایمنی و سادگی کاربری ارائه می‌دهند. تنها محدودیت آنها این است که شما باید همیشه برای ارسال بیت‌کوین‌ها، کیف پول‌های سخت‌افزاری را همراه داشته باشید.


کیف پول‌ ذهنی

و اما آخرین نوع از ذخیره‌سازی سرد؛ کیف پول‌های ذهنی

در کیف پول‌های ذهنی فقط راه برای ایجاد یک کلید خصوصی بدون استفاده از یک سری حروف یا متن از پیش تعیین شده است. پس به جای دریافت یک “Mnemonic” تصادفی ایجاد شده، تصمیم می‌گیرید که بر پایه‌ی یک عبارت عبور و استفاده از یک الگوریتم ساده یک کلید خصوصی از آن عبارت عبور ایجاد کنید. به هر حال کیف پول‌های ذهنی معایب بسیاری دارند. احتمال هک شدن آنها به نسبت بسیار بالاتر است. زیرا آنچه را که مردم به عنوان عبارت عبور استفاده می‌کنند، هکرها می‌توانند پیش بینی کنند و در واقع راهی برای پیدا کردن آن می‌دانند. آزمایش‌هایی انجام شده است که نشان می‌دهد، کیف پول‌های ذهنی با گذرواژه‌ای ساده و مقداری سپرده در آن به سرعت دزدیده می‌شوند.

جالب است بدانید، یک کاربر بیت‌کوین بعد از استفاده از کیف پول ذهنی‌ای که کلید خصوصی آن از یک شعر آفریقایی نامعلوم ایجاد شده بود، ۴ بیت‌کوین از دست داد! چنین چیزی ثابت می‌کند که حتی اگر شما یک متن نامانوس و ناآشنا برای گذرواژه‌تان انتخاب کنید، هنوز هم در خطر هک‌شدن هستید.


امنیت در کیف پول ارز دیجیتال

میزان امنیت هر کیف پول ارز دیجیتال با دیگری متفاوت است و در واقع به عوامل متفاوتی بستگی دارد. نوع کیف پول (ویژه رایانه، همراه، آنلاین، کاغذی و سخت‌افزاری) و شرکت ارایه دهنده آن از مهم‌ترین معیارهای تعیین کننده امنیت یک کیف پول ارز دیجیتال هستند. به طور کلی باید بدانید که یک سرور وب محیط به مراتب پرریسک‌تری برای نگهداری بیت کوین یا هر نوع ارز رمزگذاری شده دیگر، نسبت به شیوه آفلاین به شمار می‌رود. کیف‌های پول آنلاین ممکن است ایراداتی داشته باشند و هکرها از این مشکلات فنی سواستفاده کرده و موجودی شما را بدزدند. در مقابل، کیف‌های پول آفلاین قابل هک نیستند، زیرا به اینترنت وصل نیستند و امنیت آنها به واسطه بستگی ندارد.

کیف پول آنلاین آسیب‌پذیری بالاتری داشته و بیشتری در معرض حملات هکرها قرار دارد. با این وجود در هنگام استفاده از هر نوع کیف پول باید یک سری موارد امنیتی را مد نظر قرار داد. همچنین باید به یاد داشته باشید که فارغ از نوع کیف پولی که استفاده می‌کنید، در صورت گم کردن کلیدهای خصوصی، موجودی آن را نیز از دست می‌دهید. همچنین اگر کیف پول ارز دیجیتال شما هک شود و موجود‌تان به حساب یک هکر واریز شود،‌ هیچ راهی برای بازگرداندن و لغو تراکنش صورت گرفته وجود ندارد. به همین دلیل باید به شدت مراقب باشید.


امنیت کیف پول آفلاین برای ذخیره سازی

یک کیف پول آفلاین که ذخیره سازی سرد هم نامیده می شود، بالاترین سطح ایمنی برای ذخیره سازیست که شامل ذخیره سازی یک کیف پول در یک محیط امن شده که به شبکه متصل نیست، خواهد بود. اگر این کار به درستی انجام شود، محافظت خوبی در برابر آسیب پذیریهای کامپیوتری خواهد داشت. استفاده از کیف پول آفلاین به همراه نسخه های پشتیبان و رمزنگاری، اقدامات خوبی بشمار می آید.




نظرات

ارسال نظر

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد، فیلد های اجباری با علامت * مشخص شده اند.